In Zuid-Azië en haar gemeenschappen daarbuiten is de laatste decennia nieuwe aandacht ontstaan voor de sari als kledingstijl. Makers en jonge dragers - vooral in de steden - geven de sari mode een nieuwe impuls. Allerlei combinaties verschijnen: een sari met sneakers en een T-shirt, met een overhemd, of met een jeans eronder. Technologie brengt vernieuwing en er is veel aandacht voor duurzaamheid en hergebruik. Ook buiten de Zuid-Aziatische cultuur wint de sari aan bekendheid en wereldberoemde vrouwen dragen een sari tijdens feesten, gala’s en uitreikingen.
Auteur: Daan van Dartel
Een sari is een rechthoekige doek tot soms wel 9 meter lang, die je op honderden manieren om je lichaam kan wikkelen. Modeontwerpers, textielmakers en trendy dragers laten zien dat de sari allesbehalve van vroeger is. De mogelijkheden met de sari zijn onuitputtelijk: het is een van de meest veelzijdige stijlen in de modewereld. Een sari vormt zich naar elk lichaam, en is daardoor een zeer inclusieve kledingstijl. De sari staat nu centraal in de tentoonstelling SARI/STATEMENT, Fashion from India, in Wereldmuseum Amsterdam.
Street Style and Haute Couture
Een kledingstuk voor godinnen en vrouwen
De sari is een iconisch kledingstuk uit Zuid-Azië, met een geschiedenis die duizenden jaren teruggaat. De vroegst bekende sari's zijn in steen gehouwen, om het lichaam van godinnenbeelden van enkele eeuwen CE. In het eveneens eeuwenoude Mahabharata, een epische tekst over de strijd tussen twee belangrijke families wordt een sari genoemd.
De kolonisator bepaalt
In de 19e eeuw werd de sari door de Britse kolonisator in India ingezet als politiek middel. Ze moest op een bepaalde manier gewikkeld worden en een blouse en rok (een petticoat) moesten eronder, want naar Britse normen was de sari veel te bloot. De behouden koloniale blik werd bepalend voor wat een vrouw aan haar lichaam mocht dragen, in feite een kolonisatie van het vrouwelijke lichaam. Economisch was er ook sprake van kolonisatie vanwege het Brits monopolie op het verwerken van de ruwe Indiase katoen. De daarvan afgeleide goedkope, want machinaal in Engeland gemaakte stoffen, werden wereldwijd afgezet – ook in India.
Minder populair én een statement
Eind 20e eeuw daalde de populariteit van de sari omdat er meer ‘westerse’ kleding gedragen werd, en omdat andere lokale stijlen in raakten. Tegelijkertijd waren er groepen vrouwen die juist daarom de sari droegen als teken van verzet tegen de afnemende waardering van vakmanschap. Actrices, voorzitters van verenigingen en Indira Gandhi, de eerste vrouwelijke premier van India, droegen de sari als persoonlijke stijl en als politiek statement – om hun nationale identiteit en genderidentiteit uit te drukken.
India en Nederland
De Nederlandse VOC haakte handig in op een bestaande handelsweg tussen India en Indonesië, waarbij textiel een belangrijk handelsitem was.
Er is nog een ander verband tussen Nederland en India, met een donkere geschiedenis. Na de officiële afschaffing van de slavernij in het Caraïbisch Gebied en Suriname in 1863 werden voormalige totslaafgemaakten verplicht nog tien jaar te blijven werken op de plantages. Vanaf 1873 haalde de Nederlandse overheid contractarbeiders uit andere gebieden om het werk over te nemen.
Uiteindelijk zouden ruim 34.000 Indiase mensen naar Suriname vertrekken, vrijwillig, geronseld onder valse voorwendselen, of zelfs gekidnapt. Hun nakomelingen vormen nu in Suriname en Nederland de Hindostaanse gemeenschap. De sari maakt een belangrijk deel uit van haar culturele identiteit, culturele waarden en gebruiken die overgedragen worden.
Designer pieces
De afgelopen tien jaar is de sari in India steeds vaker weer in het stadse straatbeeld te zien. Ontwerpers als Mukherdjee Sabyasachi en Rahul Mishra hebben sari’s in hun jaarlijkse collecties en kleden beroemdheden in Bolly- en Hollywood. Brands als Raw Mango, NorBlackNorWhite en Huemn showen de sari in hun designer winkels en gebruiken bijzondere materialen om nieuwe verhalen te vertellen, bijvoorbeeld denim, metaal en inkt uit CO2 uitstoot.
Kracht en verzet
De sari kan helpen om een persoonlijke identiteit te uiten maar wordt ook ingezet om een boodschap van een groep te versterken en hen te verenigen en kracht te geven. In India hebben zo'n honderdduizend vrouwen zich verenigd in de Gulabi Gang, die met roze sari’s demonstreert voor de rechten van de vrouw. Een andere groep draagt sari’s met motieven van de marabou, waarvan de opbrengsten sinds 2006 bijdragen aan de instandhouding van deze ooit bedreigde vogelsoort.
Verrassende nieuwe verhalen
De sari heeft lang moeten opboksen tegen vooroordelen: te ouwerwets, te beperkend, te cultureel, te verleidelijk. Het wordt tijd dat we de sari gaan zien voor wat ze is: een bijzonder veelzijdig en grensverleggend kledingstuk. De sari kan verrassende nieuwe verhalen vertellen over mode en design, geschiedenis, culturele en persoonlijke identiteit en over verzet tegen heersende overtuigingen die gelijkwaardigheid tegengaan. De sari en het dragen ervan is zeker een statement!